Waarom vaste klanten in de horeca belangrijk zijn

Veel restaurants en andere horecagelegenheden zijn continu op zoek naar nieuwe klanten. Dat terwijl dat in de horeca niet het allerbelangrijkst is. Een klant die steeds weer terugkomt, omdat hij zo tevreden is, is namelijk goud waard. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat een bestaande klant behouden vijf keer goedkoper is dan een nieuwe klant aantrekken. Daarom doen veel horecabedrijven alles voor de vaste klant.

Alles voor de vaste klant

Begin je een horecabedrijf, dan dien je te beseffen dat je eerst nieuwe klanten aan moet trekken. En die kun je het maar beter goed naar de zin maken, want op deze manier komt de klant nog een paar keer terug. Klanten die regelmatig terugkomen, zijn goed voor de omzet. Daarom is het belangrijk dat je een goede klantenservice biedt en openstaat voor kritiek. Is een vaste klant een keer niet tevreden, ga dan in gesprek en leer van je fouten, of pas het recept aan. Bovendien kun je proberen de loyaliteit van klanten te prikkelen, door een bonusprogramma te starten. En bestaande klanten zijn goedkoper te onderhouden dan het aantrekken van nieuwe klanten. Adverteren is immers vaak een kostbare zaak.

Een goede klantenservice is goud waard

Het is belangrijk dat je probeert bestaande klanten aan je te binden. Een goede service is daarom erg belangrijk. Zorg ervoor dat je luistert naar je klanten. Als een vaste klant je feedback geeft op sociale media, is het goed om je rust te bewaren. Ga rustig in gesprek en vraag waarom iemand niet tevreden is. Vraag gerust om een review en beoordeling op apps zoals Yelp en Google Reviews. Dit kun je ook weer zien als gratis reclame: als veel vaste klanten erg tevreden zijn over je horecabedrijf, dan zullen er ook nieuwe klanten komen.

Het is gebruikelijk dat klanten komen en gaan, maar in de horeca wil je het percentage niet terugkerende klanten zo laag mogelijk houden. Als je alles overhebt voor je meest loyale klanten, kan je bedrijf langer bestaan. Het is immers prettig als je geregeld inkomsten hebt, in plaats van dat je steeds afhankelijk bent van nieuwe klanten die eenmalig wat opbrengen.

Bonussen en promoties voor loyale klanten

Het is ook een van de redenen waarom veel horecabedrijven gebruikmaken van bonussen en promoties voor loyale klanten. Door een loyaliteitsprogramma op te zetten, komen mensen vaker terug. Casinobedrijven hebben dit tot kunst verheven. En ook in het Plinko casino wordt hier slim mee gewerkt. Er zijn niet alleen promoties voor nieuwe klanten, maar ook voor klanten die steeds weer terugkomen. Denk aan bijvoorbeeld een gratis speelronde of het spelen van een extra bonusronde, waarmee spelers meer winst kunnen behalen. Horecabedrijven kunnen wat dat betreft wat leren van casinobedrijven.

Bonussen en promoties zijn een kleine investering, maar bieden tegelijkertijd ook een groot rendement. Zo zou je bijvoorbeeld ervoor kunnen kiezen om een gratis gerecht naar keuze aan te bieden als de stempelkaart vol is. Stempelkaarten kun je zelf laten drukken, en geheel op maat maken. Duur is het allemaal niet meer tegenwoordig. Of zet je loyale klanten in het zonnetje op social media. Een andere optie is het geven van een relatiegeschenk, zodat deze klanten je merk blijven steunen. In principe zou je trouwe klanten kunnen zien als gratis wandelende reclameborden, want ze zullen je zeker aanraden bij vrienden en familie.

Bestaande klanten zijn goedkoper

Bestaande klanten kennen je al. Uit onderzoek dat in Amerika is gedaan, blijkt dat het vijf keer zoveel kost om nieuwe klanten te werven, dan je bestaande klanten te behouden. Dat terwijl je zelf ook al op de kleintjes moet letten als horecabedrijf. Voordat een nieuwe klant een bezoekje brengt aan jouw bedrijf, heb je daarvoor al behoorlijk geïnvesteerd. Je moet adverteren, uitleggen wat je doet en waarom je beter bent dan andere horecabedrijven.

En vaak is een stap als je website bekijken al erg veel gevraagd. Als je in plaats van steeds op zoek gaan naar nieuwe klanten, juist je bestaande klanten tevredenstelt, merk je het verschil. De eerste stappen zoals adverteren en overtuigen kun je namelijk meteen overslaan. Bij een goede deal en goede kwaliteit komen je klanten graag terug. Zeker voor restaurants is dat een win-winsituatie: als ze uit eten gaan, nemen ze hun vrienden en familie mee. Stel je ook hen tevreden, dan heb je er zo weer nieuwe klanten bij, zonder dat je er veel moeite voor hoeft te doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.